Alla inlägg den 18 januari 2013

Av Cecilia Johansson - 18 januari 2013 20:53

Det blev ingen Falk-film. Jag mitt nöt hade inte en tanke på att den kanske faktiskt inte kommit ut på film än :) Så det blev en komedi istället. Kräftsoppan och marängsvissen slank ner utan problem. Den soppan är så fruktansvärt god. Så har ni inte testat, så gör det! Jag fick receptet av min kära vän Ida för några år sedan och sedan dess har vi kört stenhårt med denna soppa :) Passar både till vardag och fest.

Här har ni receptet:



Falsk kräftsoppa (6 pers)

2 msk margarin

2-3 finrivna morötter

2 msk vetemjöl

8 dl vatten

2 fiskbuljongtärningar

400 g kräftost

2 dl crème fraîche

1 burk kräftstjärtar i lag

Svartpeppar och en knippe dill


Fräs margarin och morötter. Strö över mjöl. Späd med vatten. Smula ner buljongtärningarna och krydda med svartpeppar. Låt puttra i 10 minuter. Rör ofta. Tillsätt kräftost, crème fraîche och dill. Småputtra 5-6 minuter. Lägg i kräftstjärtarna mot slutet. Servera med vitlöksbröd.

Av Cecilia Johansson - 18 januari 2013 15:14

Nu är jag trött. Har städat och gnott hela dagen. Inte lätt med två barn och en hund när man ska skura. Men det gick ju bra denna gången med. Satte dom i varsin stol med lite kex framför Tv:n. De klagade inte ;) Ikväll står falsk kräftsoppa på menyn. Den är så god! Måste inom systemet och köpa något gott vitt vin till soppan. Vi köpte något för ett tag sen som var supergott. Men kommer som vanligt inte ihåg vad det hette. Flaskan känner jag igen så ska se om jag hittar det idag. Får nog bli den sista Falk-filmen ikväll med. Blir nervös bara jag tänker på handlingen :) Men den är nog bra. Barninfiltratören var faktiskt inte jättebra enligt oss så nu hoppas vi på denna! Ni får ha en bra kväll och en trevlig helg!

Ovido - Quiz & Flashcards